DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op dinsdag 11 januari 2005
DLX 52
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Auteursrecht

Voor IE-ers is Piet Mondriaan voor alles het voorbeeld van de verlopen maar herleefde kunstenaar: auteursrecht verlopen, maar door de duurrichtlijn en Phil Collins herleefd en hersteld Voor niet IE-ers is het werk van Mondriaan vooral een veelgebruikt dessin en een tot het publieke domein gerekende stijl-icoon. En zo te zien zijn de erven Mondriaan dan ook niet geraadpleegd over de onderstaande bewerking:

Pac-Mondrian transcodes 'Broadway Boogie Woogie' into a Pac-Man video game: the painting becomes the board, the music becomes the sound effects, and Piet Mondrian becomes Pac-Man.

Pac-Mondrian disciplines the syncopated rhythms of Mondrian's spatial arrangements into a regular grid, then frees the gaze to follow the viewer's whimsical perambulations of the painting: a player's thorough study of the painting clears the level.

Each play of the game is an act of devotion. Mondrian's geometric spirituality fuses with his ecstatic physicality when Pac-Mondrian dances around the screen while the Trinity of Boogie Woogie jazz play 'Boogie Woogie Prayer'. Each play of the game is an improvisational jazz session. Pac-Mondrian sits in as a session drummer with Ammons, Lewis, and Johnson, hitting hi-hats, cymbals, and snares as he eats pellets. (artblog.net)

(terzijde: kan Phill Collins op grond van  deze en andere auteursrechtelijke wonderen niet eens worden aangemeld voor heiligverklaring en  worden aangewezen tot beschermheilige van het auteursrecht?)